Nissan presenteert de Nissan X-Trail Mountain Rescue. Hij is perfect thuis op besneeuwde pistes dankzij de slimme e-4ORCE-vierwielaandrijving in combinatie met vier rupsbanden. De unieke Nissan is deze winter te zien in de wintersportplaats Cervinia (Italië) om skiërs aan te moedigen voorzichtig te zijn, op de weg en ook op de pistes.
De Nissan X-Trail Mountain Rescue is helemaal klaar voor reddingswerk in de bergen. Nissan heeft de vier wielen vervangen door evenveel rupsbanden, waarmee de auto maximale grip heeft op welke ondergrond dan ook. Verder heeft de achterbank plaatsgemaakt voor een brancard om gewonde wintersporters te transporteren. Op een speciaal dakrek zijn een brancard en sneeuwscheppen gemonteerd. Eveneens op het dak zitten een sirene, zwaailichten en zoeklampen. Daarnaast monteerde Nissan op de motorkap een extra rij lampen.
Extreme omstandigheden
Dat is nog niet alles. Nissan heeft de wielkasten verbreed, zodat er plek is voor de speciale rupsbanden. De treeplanken links en rechts zijn er niet alleen voor de vorm, ze maken instappen makkelijk: de bijzondere X-Trail ligt namelijk 23 centimeter hoger dan de gewone uitvoering. Op de voorbumper is een lier gemonteerd. En aan de voor- en achterzijde is een verstevigde trekhaak geplaatst. Zo is deze X-Trail op extreme omstandigheden voorbereid.
De ontwikkeling en bouw van de Nissan X-Trail Mountain Rescue benadrukt de kwaliteiten van de elektrische e-4ORCE-vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Door de volledig elektrische aandrijving van de wielen (of rupsbanden), kan het systeem ongekend snel reageren als grip verandert. E-4ORCE reageert zelfs binnen 1/10.000 seconde, wat zo’n duizend keer sneller is dan conventionele vierwielaandrijving. Daarnaast kan het systeem de aandrijfkrachten per wiel regelen. Dat geeft maximaal vertrouwen bij het rijden op gladde of modderige wegen.
Aandacht voor veiligheid
De Nissan X-Trail Mountain Rescue is bedoeld om aandacht te vragen voor veilig wintersporten. Daarom komen er ook digitale borden bij vijf Europese wintersportcentra op locaties waar verschillende pistes samenkomen. Skiërs wordt gevraagd om hier even tempo terug te nemen. Want hoe goed een reddingsauto ook is, het is uiteindelijk het beste als hij niet in actie hoeft te komen.